Om det är något jag lärt mig som företagare är det att alltid lägga störst fokus på kunden. Oavsett om det handlar om hur produkten ska utformas, var den ska säljas och hur den ska marknadsföras. Vi på företaget kan tycka vad vi vill om färg eller plats – men det är ändå alltid kunden som står för beslutet om ni ska få er produkt såld.
Har man sedan lyckats med att få sina produkter sålda till några kunder gäller det att verkligen vårda dessa kunder, se till att de får all service de behöver och skapa en bra kundrelation till dem så att de kommer att vilja komma tillbaka och köpa mer av dig. Eller åtminstone tipsa er till vänner och bekanta. För det är mycket dyrare och tidskrävande i längden om man ständigt är på jakt efter nya kunder som man ska försöka sälja in sig på. Får man en kund som är intresserad har man redan fått den på kroken och behöver inte ta om allt från början och kämpa med en massa sälj snack.
Hur skapar man då en bra relation till sin kund? Vilket är det mest effektiva sättet att kommunicera med kunderna utan att lägga alltför stor tid på det? Ett bra sätt är att starta en kundklubb. Då ger du möjligheten till dina kunder att bli medlemmar hos er, du får kontaktuppgifter på hur du ska kunna nå dem och de får i sin tur intressanta erbjudanden eller inviter till events mm. För att kunna nå dem på flera olika sätt kan man använda sig av ett lojalitetsprogram där du kan nå ut till dina kunder genom flera olika kanaler samtidigt och belöna kunders aktivitet på de sociala plattformarna. Skapa digitala ambassadörprogram och skapa aktiviteter på företagets siter för att integrera kunderna i ert företag.
Vad och hur du än gör så bör alltid kunden vara i fokus. What’s in it for them? Varför skulle de köpa din produkt? Vilken är din målgrupp? Hur fungerar de, var brukar de köpa sina produkter – i butik eller online? Var finns de i de sociala plattformarna? Och så vidare. Lägg inte massa pengar på traditionell marknadsföring bara för att ”det är så man gör”. Analysera både företagets förutsättningar och vad som är bäst för kunden. Lägg upp en strategi och börja sedan din relation med kunderna.