Det är rätt intressant att se att till och med onlinemarknadsföringen påverkas av olika tidpunkter och händelser i världen. Nu är det ju till exempel snart dags att byta till vinterdäck på bilarna eftersom lagen så kräver. Det var ju inte så konstigt att företagen som säljer däck och erbjuder däckbyte då skulle trycka på lite extra med annonser relaterade till ämnet men att det skulle bli sådan dominans, det är förvånande. Varenda blogg, varenda tidning, oavsett innehåll har minst en banner relaterat ämnet.
Det är en sån big business med däck och däckbyte under denna period att det till och med är värt att synas på platser där kanske inte ens folk som är gamla nog för ett körkort hänger. All synlighet är i och för sig bra synlighet, men det bör finnas en gräns nånstans för vart och hur man annonser.
Jag förstår ju självklart att det ofta är mediabyråer och liknande som ligger bakom placering av annonserna men de bör väl veta bättre än att annonsera ut vinterdäck på en 14 årig tjejs blogg?
Som alla vet konverterar annonser relevanta till innehållet på sidan bra mycket bättre än annat så det är lite konstigt att man väljer att göra på detta sätt.